fredag 13 april 2018

Vad Betalar Du För?




Vad är det som kostar i en fotografering?
Vad är det jag betalar för?

Har du nångång funderat på det?
Garanterat.
Jag vet att jag har gjort det innan jag själv var företagare inom det området.

Ofta hör jag också att "du som är så duktig kunde lätt livnära dig på det du gör."
Tanken är fantastisk men nej, inte riktigt.
Vi bor dessutom i en liten stad.

Det finns inga regler på hur mycket en sådan tjänst som fotografering ska kosta utan varje fotograf prissätter den själv. Därför skriver jag ner endast egna synpunkter.


Jag gör det enkelt.
Det en fotograf debiterar är inte den summan som blir i handen. Från helhetssumman far bl.a. 24% skatt plus andra lagstadgade utgifter.

Vi tar en bröllopsfotografering som exempel, men summorna kan lätt omvandlas till vilken fotografering som helst.
En bröllopsfotografering för ett heldagsbröllop kostar i det här landet allt från 700 euro upp till 2500 euro.
Arbetstimmar under bröllopsdagen är då 10-12 timmar.


Innan bröllopet kommer det en bröllopspalaver, där fotografen och paret träffas.
Jag erbjuder dessutom en gratis provfotografering, för att känna kemin och kommunikation mellan paret och mellan oss.
För den är så viktig. Fattas den lilla biten så märks det i bilden.
Fotografen plöjer dessutom igenom områden i runt för att fundera ut platser där porträtten kunde tas och går kanske dit och provfotograferar en tid innan.
Fotografen är dessutom tillgänglig för paret när som haver innan bröllopet om det är något de funderar på.

En 10 timmars fotografering töjer lätt ut till flerdubbel tid när man räknar editeringen av bilderna med, vi kan va uppe i 30 timmar, om det ens räcker till. Då talar vi om bröllopsdag samt bildredigering.
Under bröllopet pausar fotografen endast då hen skall på vessan eller under maten, men även då kan gaffeln falla från hand om ett programnummer överraskar.

Så vi har en heldagsfotografering på 800 euro och bildarbetstimmar 30 (10h + 20h).
Med kort och snabb matematik efter endast skatt och pensionsförsäkring för företagare blir det 490 euro kvar.
490 euro divideras med 30 timmar och vi har ca 16 euro i timmen.

Dessutom har fotografen en del andra utgifter som bensin till färden (om inte kilometerersättning debiteras), mellanmål för en lång arbetsdag, batterier till blixt, försäkringar, bokförings- och postningsutgifter, bildförvaring samt "utrustningsslitage".
Utrustningen (kamera-, dator- och editeringsprogram) kostar och skall ständigt uppdateras och uppehållas.


Detta var kortfattat och grovräknat, inte utbenat varje liten arbetspunkt samt utgift.
Bara för att ge en känsla.
Inte ens hälften blir kvar i hand efter alla utbeningar.

Brudparet får alltså för den summan
- en fotograf att ta bilder
- en bröllopspalaver
- en provfotografering
- porträtt
- hundratals noggrant editerade bilder
- leverans av bilder per post



Nu finns det ju fotografer i alla de klass.
Det finns hobbyfotografer med mer och mindre erfarenhet och det finns riktigt professionella fotografer.
Allt handlar om vad man önskar.
En erfaren fotograf kostar mer, priserna är kompetens- och säsongsbetonade men även regionsbetonade.

Omvandlar vi detta till en vanlig porträttfotografering så fattas givetvis provfotograferingen och palaver men däremot planerar jag varje fotografering noggrant innan, har minst några idéer jag försöker genomföra,  testar ljussättning och handlar rekvisita och sätter helt ärligt minst femdubbel tid på editeringen än vad själva fotosession tagit. Detta pga att jag vill ge det bästa. Jag har inte hjärta att fotografera med tanken att jag bara låter barnen hoppa och leka fritt på bakgrunden och jag knäpper, sedan genomför jag en snabb 'copy paste' i editering.
Personligen skulle jag aldrig betala för sådant själv.
Men nu talar jag då igen för mig själv :)

Det finns inte en sådan fotografering där kameran tar så bra bilder man knappt behöver editera bilden efteråt. Bilden behöver alltid korrigeras en del. Retas upp, kanske klippas, skärpas, kontraster, färger och skuggor skall justeras. Trots att justeringar kan va små i massproduktion som t.ex. dokumentär fotografering så tar de tid, då varje bild skall enskilt justeras.
Och jag har en bra kamera, som gör det jag lärt den.
Ändå behöver jag slipa efteråt.

Jag är en hobbyfotograf driven av passion, som vill ge mitt allt till mina kunder.
Jag vill också vara öppen med priser och arbetstimmar samt bära mitt strå till stacken i samhället.
Och, jag vill understöda de lokala med att så långt som möjligt inskaffa min fotorekvisita härifrån.

Vill poängtera att detta inlägg är skrivet med en väldigt positiv klang i tonen.
För jag älskar vad jag gör.
Totalt genomälskar!
Jag skulle nog ha ytterst svårt att leva utan att få bildberätta.
Och jag lever min dröm.
Det gör jag verkligen.
Och ni gör det möjligt för mig att leva denna dröm och få utveckla mig själv.

Det är väldigt svårt att sätta värde på sitt eget arbete och hantverk men vet ni vad, i denna bransch vill ingen bli känd som den billigaste fotografen. Ingen.
Om inte för sig själv så för att värdesätta även andra.

Men ja, vad betalar du för?
Tid och kvalitet.

Ha ett alldeles underbart veckoslut <3

















2 kommentarer:

  1. Bra Linda! Ytterst klart och tydligt. Dessutom ett ämne, som är viktigt att lufta i dag då "alla" kan fotografera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera