söndag 22 april 2018

En Full Rulle Kärlek

En längre tid nu har jag saknat en variation till bakgrunder i studion jag lånar och hyr in mig i.
Där finns endast en vit och en svart, och en grå jag inte kommer överens med, som jag tidigare nämnt.
I samband med att jag påbörja planerandet av mitt Fine Art-projekt så börja jag även söka efter melerade bakgrunder. Jag sökte på nätet och jag hörde mig för på Instagram med andra fotografer från Finland varifrån de beställt sina, om de råka ha ett porträtt med en bakgrund i den stil jag önska.
Alla bakgrunder var beställda utomlands ifrån.
Så jag titta åt det hållet och hitta det jag trodde var passligt.
Jag var så långt jag hade den i kundkorgen när jag kom mig för att fråga en lokal fotograf var han inskaffat sina fina bakgrunder. Han berätta han inte ägde en enda utan gjorde sina i Photoshop (som även jag gjort ibland) men han hade några websidor han gärna delade med sig. En av dem var Maisun Ilmaisu (http://www.maisunilmaisu.fi/fi/etusivu.html ), ett inhemskt företag som årtionden målat bakgrunder till fotografer.
Jag kontaktade dem och därifrån börja det rulla.
Mått, färg och mönster fick jag själv välja och önska men ändå var slutresultatet en överraskning.

Rullen kom i fredags, inpackad i brunt papper, men den har väntat hemma tills idag.
Det var något pirrigt att öppna.
Tyget var perfekt, hade en härlig tyngd, kändes lite lyxig jämfört med pappersbakgrunderna.
Den var enkel att hänga upp som han sa...eller enklare hade det varit om jag hade haft en rätt sorts ställning, men de en kvinna inte klarar med lite fantasi, list och en snutt snöre...
Ja det var kärlek vid första ögonkastet vet ni.
Kärlek.

Kan inte vänta på att få ta den i bruk ordentligt!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar