tisdag 10 juli 2018

Ormbunke & Sommarklänning

Får rätt ofta frågan om jag automatiskt publicerar bilderna jag tagit, på någon av mina kanaler.
Svaret är; Nej. Absolut inte.
Jag bibehåller inga som helst rättigheter att publicera bilder utan att min kund gett lov, muntligt eller skriftligt. Dessutom brukar jag skicka bilden innan till påseende så jag får ett godkännande till det.

Som jag nämnt innan så var det en av orsakerna till att min hemsidas kategorier justerades om lite grann och familjebilder blev sammanslaget som 'Barn & Familj'.
Familjebilder är sådant jag mer sällan får publiceringslov till, en stark tvåa är barn men även bröllop börjar ta fast. Som en av mina kunder sa; De känns för intima för att hänga ut till allas påseende.
Mycket förståeligt.

Visst kan jag ibland fälla en liten tår inombords när jag i mitt tycke tagit väldens bild, som jag inte får dela med mig i min offentliga bildbank men jag fäller lika mycket en stor glädjetår att jag fångat ett så vackert minne.
Så att få material till marknadsföring är värdefullt men minst lika värdefull är respekten för det privata.

I söndags hade jag en milstolpe fotografering som inte kommer till påseende offentligt, igår levererade jag konfirmationsbilder som inte kommer till påseende, i en mapp väntar fortfarande oredigerade familjeporträtt som inte kommer till påseende och idag hade jag ett möte med ett kommande september-bröllopspar som högst troligen inte kommer komma till påseende.

Men - jag kan visa uppsättningen till fotograferingen jag hade i söndags!
Jag tänker alltid ut några idéer och/eller uppsättningar till mina fotograferingar och jag brukar säga att en av sju lyckas. Typ.
Denna lyckades bra.
Ormbunkarna är så himla fina nu.
Och fotogeniska.
Och en sockersöt tös i sommarklänning passa perfekt däri kan jag berätta.
Som ni ser, trots sommar så gör jag även fotograferingar i studiomiljö.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar