söndag 21 januari 2018

Konstena Att Editera Är Många

Har varit ett hiskeligt fint veckoslut vädermässigt.
Jag började min dag med att åka upp till Täktom för att ta porträtt i hästhagen.
Morgonen var vacker, rimfrosten kysste varje gren i träden, varje grässtrå på marken.
Bilderna blev fina trots att hästen hade is i morrhåren och täcket på sig, draget ända upp till öronen.
Jag publicerar säkert senare bilder från den sessionen här på bloggen.

Senare tog jag bilden jag visionerat på min guddotter på skrinnskor.
Vi var lite sent ute då flickebarnet hade match på annan ort och fick nöja oss mest med ljuset från lyktstolpen, som var orange. Jag ville ändå fotografera den dagen för idag var det lovat tjockt gråväder och efter det plusgrader.
Vi valde en is där det fanns minst barn.



Eftersom jag publicerar den såhär ugnsfärsk så vet ni att igår snöa de inte.
Jag har använt mig av en Snow Overlay.
Har inte använt mig av overlays innan men däremot endel digitala backdrops nog.
Dem gillar jag, de ger en fin variation till porträtten.
Så detta är min första Overlaybild.
Snön ger det lilla extra i bilden, gör finishen.

Överlag så har jag editerat bilden som jag brukar, nämligen den långsamma vägen.
Jag ger dem mycket tid och kärlek.
Toner jag väljer beror på känslan.
Jag börjar med att göra grundarbetet i Lightroom, det gör jag alltid, sedan överför jag bilden till Camera Raw och därifrån vidare till Photoshop.
Folk har allmänt kanske lite den uppfattningen att Photoshop är fejk, det är där du slätar ut rynkorna och boostar eller förminskar strategiska partier.
Jag trodde samma innan jag visste bättre.
"Kan du fotoshoppa lite" hör jag rätt ofta, men jag fotoshoppar nog inte så mycket, jag arbetar i lagren på det som finns i grunden, därför är det viktigt att grunden är ordentlig.

Hela Photoshop skrämde mig innan, det verkade svårt och bökigt på alla sätt.
Jag slintade in att använda Camera Raw och Photoshop lite av tvång. En fil sa upp sig i datorn här hemma som sedan vägrade läsa in Lightroom, men PS funkade, så med lite (och inte så lite heller) hjälp av min sambo samt en massa tutorials så kom jag upp på traven att använda även PS.
Lärde mig vilket verktyg som ligger var.
På den vägen är jag.

Här nertill sätter jag en SOOC (Straight Out Of Camera - orörd) vs Färdigediterad bild.
I denna bild har jag även tillagt lite ljus, för tyckte det passa så bra.

Konstena att editera är många.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar