fredag 2 februari 2018

Solen Lyser Även På Liten Stuga


Kvardatmetrar, Hus, Hem, Bostäder, Fastigheter, Bebodda, Obebodda, Kontorsutrymmen och Stugor

År 2017 hämtade nya vindar åt mig på arbetsfältet.
I snart ett års tid har jag erbjudit mina tjänster som fastighetsfotograf, för förmedlare och privatpersoner. Lika länge har jag samarbetat med en fastighetsförmedlare på SKV här i Hangö och tagit bilderna på så gott som alla objekt hon lagt till salu under den tiden.

Tiden är värdefull i dagens läge. Folk scrollar genom objekt och gör sitt grundarbete hemma vid skärmen. Nätet ger så gott som all information som behövs och man går till en visning med "helgbyxorna" på, ni vet, de där man tar på sig endast då stora beslut skall göras.
Många anländer till objektet utrustad med en färdig vision i fickan.
Informationen om objekten är så bred att endast husets doft fattas.

Jag tror på fastighetsbilder som visas i sitt rätta ljus.
Bilden skall vara så verklighetstrogen som möjligt, det väcker positiva känslor.
Och jag tror på att varje objekt är värd en likvärdig publicitet.
Bilderna skall underlätta försäljningen men inte bringa besvikelse.

Fotograferingen av fastigheter har gått fram med en hiskelig fart!
Det är inte bara helhetsbilder som gäller mer utan även vackra detaljer plockas gärna fram med tilläggsbilder.
Detaljbilder hämtar känsla med och lyfter fram bostadens bästa sidor.
Man stajlar och städar undan.
En tom lägenhet kan stajlas med nya möbler och en bebodd lägenhet kan man röja undan och städa bort bl.a. personliga saker och fotografier.
Filtar och blommor tillsätts. Kanske någon frukt i köket eller en handduk med en vacker tvål på bastulavan.
Stajlandet får lägenheten många gånger att se bättre ut och materialet som använts lockar potentiella kunder på plats.

På fältet brukar vi röja undan tillsammans, innan jag knäpper av de första bilderna.
Var rum ett för sig. Systematiskt.
Jag fotograferar, hon stajlar lätt, om det behövs.
Jag siktar på neutrala och stilrena bilder, så långt som möjligt.
Såna som underlättar hen i helgbyxorna sina att visualisera sina prylar och sig själv i just den bostaden.
Optimala vädret vore alltid ljus men årstider, tidpunker och livssituationer möts inte alltid optimalt med försäljning och bostäder hamnar även fotograferas i gråväder. Då gör jag det bästa av situationen och använder mig av det ljus som finns.

Förutom boende har jag även fotograferat kontorsutrymmen, med och utan personporträtt och situationsbilder, för större firmor och egenföretagare.

Jag publicerar mer sällan sådana bilder någonstans men vill man se och veta mer så är det bara att hojta till så tittar vi  på dem tillsammans!
Nedanför ser ni en liten blandning av några fastigheter och utrymmen jag fångat på min censor.

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar