torsdag 22 februari 2018

Våren Kommer

Januari och februari har hämtat härligt med små tjejer till studion.
De senaste åren tycks ha varit riktigt tjejernas år för det var samma förra året den här tiden, tjejer i olika åldrar.
Yngsta har varit 10 dagar ung med sedan har det varit milstolpebilder som 6 månaders, 1-års och 2-års porträtt.

Studion jag har möjlighet att hyra har begränsat med bakgrunder, egentligen bara tre, varav jag använder två då jag inte kommit underfund med den ena riktigt. Vi samarbetar inte så bra så den har jag slopat. Får inte ljussättningen att funka på någon vänster.
Så det är vitt och svart som har gällt en längre tid nu, bra så.
Jag har dock tröttnat på det evigt vita när det kommer till barnporträtt så jag har tagit lite inspirationer utomlands ifrån och börjat "pimpa upp" studion själv med olika rekvisita i bakgrunden.
Jag vill trots allt hålla det stilrent och enkelt men ändå, en liten tjej eller kille behöver något annat ibland en bara sig själv och sin fina dress.
En bakgrund åt mig själv har jag i beställning dock utomlands ifrån som jag kommer behöva i framtiden, inte bara till Fine Art projektet utan även till andra porträtt.

Egen rekvisita är alltid välkommen och ibland släpas allt från halva garderoben till hela barnrummet med men alltid finns det inte önskemål eller visioner och då blir det upp till mig att fundera ut det.
Jag brukar utgå från vad barnet skall ha på sig, färgskalan, det frågar jag alltid och får oftast bild till svar. Därifrån spinner jag vidare på det.
Ibland är det väldigt svårt, speciellt då det är många fotograferingar samma vecka, då kan jag finna mig sitta och tänka som Kråkan i Mamma Mu...det är då det ofta blir komplicerade virrvarr i huvudet innan jag kommer tillbaka igen till ruta ett och samlar mina tankar.
Ruta ett är en bra plats att tänka på, det är där de enkla idéerna föds och jag blir också nöjd med slutresultatet.

Denna vecka har hämtat med sig 1- och 2-års porträtt varav 2-årsporträttet skall se snart, närmare sagt ikväll.
Till 1-års porträttet igår handlade jag tyg i tygaffären och knåpa ihop ett "flaggband" som passa ihop med klänningen som flickebarnet skulle ha. Det blev riktigt lyckat och jag kommer att gå och handla lite mer i nästa vecka då jag smider planer igen.

Smider planer ja, kugghjulen går. Mitt i mitt Fine Art projekt har jag kommit på mitt nästa projekt!
Men de får vänta. Jag tar till papper och penna och lägger ner mina tankar under detta år så jag har lätt att hållas i ruta ett från första början när jag väl får börja det!

Här nedanför ser ni några rekvisita jag dokumenterat, som jag köpt, använt och använder mig av.
Färger och blommor. Våren kommer!
På bilden längst ner är uppsättningen jag skall använda ikväll. Tjejen skall ha en gredelin klänning så det blev gredelin-vita hortensior och en härligt sliten pall.

Så rekvisita finns, en del och jag kan alltid prova låna något om det finns specialönskemål.
Gravidklänningar finns två och mer är på kommande.
Bara att fråga av mig så ser vi vad vi fixar ihop!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar