torsdag 15 februari 2018

You Don't Take a Photograph, You Make It

Jag lovade er ett workflow inlägg.

Till vändagen hade jag en utlottning på min Facebook sida.
Jag bara älskar sånt, att få ge något.
Jag har gett fotograferingar förut och vet ni hur glada folk blir av det?
Sånt värmer mig länge.
Har både haft utlottningar samt gett presentkort bort, senast vid juletiden till Lions händelse där man fick hämta och söka julklappar gratis, eller byta ut, jag gav ett presentkort till en minifotosession.
Det skall bli familjeporträtt av det presentkortet fick jag höra då den lyckligt lottade tog kontakt.

Som jag nämt innan så arbetar jag både i Lightroom, Camera Raw och Photoshop.
"Jaha, du Photoshoppar..."
"Kan du fotoshåppa mig"

Jag arbetar ändå begränsat där.
Mitt favoritområde är huden och ögonen.
Det har ni kanske märkt.
Ögonen, aaah! Själens spegel!
Kan sitta o peta hur länge som helst.
Jag arbetar dock alltid med det befintliga, det som finns i grunden, inga påhitt.
Huden samma sak, finnar, rodnader och blämmor plockar jag bort men aldrig födelsemärken.
Jag tycker inte bröllopsbilder med röda armar och finnar i ansiktet har nån finish jag själv skulle önska.
Sånt är temporärt, hudändringar, men inte födelsemärken, de är en del av mänskan, sånt rör man ej.

Jag är en Bildskapare. En ljusfångare. En bildberättare.
Jag har döpt mig till "Fotograf" i sociala medier så att folk allmänt skall förstå vad jag håller på med.
Jag vet egentligen inte var gränsen går, när får man eller får man inte kalla sig fotograf. Har inte hittat några klara regler där nånstans och ingen tycks riktigt veta.
Känsliga saker.
Jag är självlärd helt och hållet.
Driven av passion.

Valde att visa min workflow i bilden jag senast publicerade på fb.
Första  bilden är bakom kulisserna, ni kan se flickans pappas arm i hörnet, som håller i stolen.
Andra är efter LR och CC och sista finishen.
Bilden är alltså fotograferad mot neutral bakgrund och jag har tillsatt en digital bakgrund.
Det är ett bra sätt att kunna variera sina bilder utan att behöva slänga ut en hel förmögenhet på massor av olika bakgrunder. De delar garanterat åsikter som allt annat men hej, massvis av stora namn där ute använder sig av samma sak, speciellt i newborn fotografer. De både köper och säljer bakgrunder.
Och, som jag sa, jag är en bildskapare.
Det är också en talang för sig.

Arbetsprocessen min:

- Profilkorrigeringar etc. i LR
- Skuggor och färgtoner i camera raw
- Frequency Separation (stämpel på övre lager)
- Färger korrigerade i selective color
- Ljusa upp med curves
- Ögonen arbetas med färgpipetten samt curves
- Svart-vit gradient map för vinjettering
- Skärpning med high pass method



Härligt veckoslut!
Ta hand om varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar