söndag 25 mars 2018

Meraki

Ibland följer jag roat med diskussioner i olika inte-direkt-några-fotonördars-forum,
angånde editering av bilder.
Åsikterna är många och jag tror att vissa inte vet att en bild editeras eller retuscheras alltid. Alltid.
Förr retuscherades bilder i mörkbelagda rum.
Din kamera retuscherar också bilden åt dig, så som den tror att du vill ha det, om du fotograferar i jpg. format.
Fotograferar du i NEF eller RAW format som jag gör, så bör du göra det arbetet själv på dator efteråt. Bilder tagna i jpg. kan även editeras men mer begränsat. En NEF-fil däremot är som litet av ett grådashigt, om inte litet tråkigt, stort botten som skall målas. Bilden skall skärpas, rätt vitbalans skall hittas, kontraster tillsättas, skuggor och färger skall bearbetas ... stegen är många, likaså timmarna, för att inte tala om smaken.

Jag har haft fullt upp med barn- och bostadsbilder och när man gjort ett och samma ett antal veckor så behöver hjärnan, iallafall min, lite annat material att arbeta på mellan varven. Jag har inte haft tid att ta andra bilder plus att snor-Boris tog mig och förhindrade mitt Fine Art-projekt från att fortskrida som jag tänkt.
Så jag har rotat i arkiven efter 'Fine Art'-material att öva på och hittade bilder jag tog i höstas och skulle editera, men pga den omtalade tidsbristen inte hann.

Fine Art, vilken vacker ordkombination, nästan så man kan smaka på den, orden bär så mycket innehåll.
I de två orden kombineras fotografens händer, visioner, hjärta och själ.

Jag fotograferade Sarah i studion i oktober. Bilden på henne i sin farmors gamla halssmycke har jag redan publicerat på hemsida och Facebook, den gjorde jag i både färg och svartvitt men denna bild endast i färg.
Det var ett himla växlas av och an med originalbilden för att få hennes hudton rätt och jag lyckades rätt bra. Jag har inte editerat mörka  hudtoner allt för många gånger innan så det var litet av en utmaning för mig. Huden är alltid ett kapitel för sig att arbeta med och jag har börjat älska det nästan lika mycket som att arbeta med ögonen.
Det är inte så bara sini, utan kräver en hel del arbete och övning.
Jag hoppas jag blir en riktigt duktig Fine Art Fotograf när jag blir stor.

Här under den klara bilden samt en ihopslagen bild på oediterad och editerad.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar