måndag 21 maj 2018

Redaktionellt | Näkövammaisten Airut

Till min stora förtjusning har jag fått förtroendet att leverera marknadsförings- och reportagebilder till tidningsartiklar nu och då men det var mina första personporträtt till artikel jag tog i våras.

Innan fotosessionen fick jag artikeln som pdf-fil av chefredaktören, några nyckelord vad bilderna möjligen kunde innehålla, kontaktuppgifterna till personen som skulle fotograferas samt en deadline när bilderna skulle vara inskickade.
Det är verkligt spännande!

Bilderna tas ibland långt innan de skall gå i tryck, så även dessa.
Nyckelorden var ledhunden och Hangös stränder.

Jag kontaktade Tuija och vi hittade en dag som passade oss båda.
Tidtabellen var rätt stram, Hangö udd låg omringad av is just då och den tjocka grå dimman kunde man nästan skära i. Men vi fixa det!

Vi började hemma hos Tuija.
Jag ville få mycket med i några bilder, nämligen döttrarna, hunden, katten samt sovrummet där Tuija vistades mest och gjorde det hon gilla bäst dvs. handarbeten och att lyssna på ljudböcker.
När vi var klara där hemma så rattade jag ner till Hangöby hamn, med Tuija och hund i baksätet.
Vi steg ut och jag knäppte några bilder, men ljuset var så långt borta och hela hamnen var totalt färglös. Gråvädret slukade upp bodar, hund och Tuijas röda hår så vi fortsatte vidare till Tullstranden.
Vi hade roligt på vår lilla fotocruise. Böt livshistorier och skrattade.

Nedan ser ni bilderna jag tog.
Tidningen behövde tre men jag kunde inte välja vilken jag gilla mer, den med handarbetet eller den med katten så de fick alla fyra.

Slutresultatet i tryckt format finns här








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar