fredag 22 juni 2018

I Blom



I vår-vintras kom jag till att beställa några gravidklänningar, att ha som rekvisita till gravidfotograferingarna.
Jag beställde dem på måfå, litade på att recensionerna om storlekarna stämde, tittade med ögonmått, tyckte det såg bra ut och la dem i skåpet. Där förblev de några månader, innan jag en dag i maj, då allt stod i blom, frågade Sandra om hon kunde tänka sig att ställa upp som modell. Jag behövde både en provkanin samt bilder på klänningarna innan jag la ut informationen offentligt att man kan låna gravidklänningar av mig till fotosessionen.
Från förut hade jag en svart och de två nya var vita.

Jag visste var jag ville ha bilderna tagna. På en gård som ägs av min bekant, en gård full av äppelträd.
Den gården låg som under en vit slöja.
Allt var klart, så även blomningen den dagen vi äntligen fick ihop det...
Så det var plan B som gällde, och plan B låg precis på andra sidan häcken av den gården.
Ute vid vägen.
Så där stod vi vid vägrenen, mitt i stan, mitt i veckan.
Sandra böt om i buskagen och jag stod med reflexskärmen, stor som ett segel, ute på gatan och gav order.
Blåste gjorde det med.
Såpass att när jag äntligen hade de sista solstrålarna och reflektera på henne då åkte reflexseglej*keln framför linsen. Om och om.
Vi skratta och jag skrattar ännu när jag tänker på hur det måtte sett ut!
Jag som en spindel seglande på torra land och Sandra lättklädd bland syrenkvistar.

Sandra var vacker som Moder Jord i full blom.
Hennes egna önskemål var att få se mer allvarlig ut på bilderna än skrattande, eftersom hon kände igen sig så, men jag förmådde inte att låta bli att editera en bild där hon ler. För det fånga jag mellan seglatsena mina när hon brast i skratt.

Så jag har alltså gravidklänningar att låna. Tre stycken.
En helsvart, den såg ni på bilden jag tog på Sarah i december, och nu dessa två vita somrigare varianter.
Storlekarna var ju inte och stämde överens med varken recension eller ögonmått men mer info fås mot förfrågan.
Fler klänningar kommer inom kort. Andra, olika färger och storlekar.
Klänningarna är hellånga, till ankeln, men ärmarna varierar.

Jag hade tänkt göra det här blogginlägget när hela min planerade fotosession var över, den bestod av två delar, en ute och en inne, men alltid går det inte som planerat. Sandra har beräknat snart och inte känt sig vara i form, så vi skippa innesessionen. Men hej, idéerna mina försvinner ingenstans och nya själar föds hela tiden, så jag tar det en annan gång.

Här är två olika bilder, av samma fotosession.
Jag är min stil trogen och åstadkommer sällan två likadana bilder, eftersom var bild är ett eget handarbete.
Ena klänningen är helspets och den andra bomull och chiffong.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar